Näin rikkinäinen tuulilasi vaikuttaa katsastukseen

Tuulilasin korjaus kannattaa tehdä ennen katsastusta.

Auton katsastukseen valmistautuvan autoilijan kannattaa ennen varsinaista tarkistusta huomioida kaikki kulkuneuvon tärkeät toiminnot kuten rengaspaineet, jousitus, iskunvaimennus, ohjaus sekä tietenkin jarrut. Usein katsastuksessa ongelmia aiheuttaa myös ajoturvallisuuden kannalta ratkaisevassa roolissa oleva näkyvyys. Siitä syystä rikkinäisen tuulilasin korjaus ennen katsastusta kannattaa aina, sillä näkökenttää voimakkaasti häiritsevä särö voi pahimmassa tapauksessa hylätä koko katsastuksen.

Korjaus ennen katsastusta

Pelkkä pieni särö tuulilasissa ei kuitenkaan välttämättä riitä koko katsastuksen hylkäämiseen, asiantuntijat sanovat.

– Harvoin halkeama tuulilasissa on niin paha, että se merkittävästi haittaisi ajamista. Korjauskehotuksia sen sijaan kyllä voidaan jakaa. Tuulilasi ei saa olla haljennut lasin reunasta reunaan, eikä halkeama saa olla näkökentässä, täsmentää katsastusmiehenä työskentelevä Mika Ruskelin Keski-Uusimaa-lehdessä.

Tuulilasin korjausta tulisikin pohtia etenkin silloin, jos särö häiritsee näkökenttää ratkaisevasti. Esimerkiksi silloin, jos halkeama on koko tuulilasin mittainen ja yltää oikeasta kulmasta vasempaan kulmaan.

Vähintään korjauskehotus

Tuulilasin korjaus onnistuu ammattilaisen avulla helposti, mikäli kyseessä on esimerkiksi kiven aiheuttama särö. Rikkinäinen kohta kannattaa puhdistaa ja suojata varsinaiseen korjausajankohtaan saakka. Toisaalta mikäli lasi on esimerkiksi kiven vaikutuksesta haljennut, on lasi useimmiten vaihdettava kokonaan.

Vaikka tuulilasin korjaus ei ennen katsastusta onnistuisi, saattaa auto silti läpäistä testin. Katsastuksesta seuraakin usein niin sanottu korjauskehotus, jossa on esimerkiksi kuukausi aikaa korjata lasin särö.

– Olen yrittänyt ajatella myös asiakkaan etua, sillä voihan olla, että jo viikon kuluttua tuulilasin vaihtamisesta siihen jälleen lentää nasta tai kivi. Näin siis on etenkin keväisin, Ruskelin toteaa.